ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ
Κάθε ενδιαφερόμενος πολίτης ή επιχείρηση, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, μπορεί να υποβάλει την καταγγελία/αναφορά του για τυχόν καταχρηστική ή/και παράνομη συμπεριφορά από προστηθέντες/εκπροσώπους των αγοραστών ή διαχειριστών πιστώσεων στη Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης του Ιδιωτικού Χρέους.
Σύμφωνα με το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο η ΓΓΧΤΔΙΧ είναι αρμόδια να επιληφθεί μόνο επί των καταγγελιών δανειοληπτών, των οποίων η δανειακή οφειλή έχει μεταβιβαστεί σε διαχειριστή ή/και αγοραστή πιστώσεων αποκλειστικά μετά την 31/12/2023 και όχι νωρίτερα.
Οι αναφορές/καταγγελίες υποβάλλονται επώνυμα, είτε ηλεκτρονικά στην ηλεκτρονική διεύθυνση protocol.egdix@keyd.gov.gr είτε με την επίδοση εξώδικης αναφοράς/καταγγελίας, στα Κεντρικά Γραφεία (Πρωτόκολλο) της Υπηρεσίας (επί της Λεωφόρου Θηβών 196-198 Άγιος Ιωάννης Ρέντης, 18233, Αττική).
Οι αναφορές/καταγγελίες αυτές θα πρέπει να περιέχουν κατ’ ελάχιστον:
• τα προσωπικά στοιχεία του καταγγέλοντα, ήτοι το ονοματεπώνυμο, το πατρώνυμο και τον ΑΦΜ του,
• τα στοιχεία επικοινωνίας του (τηλέφωνο και διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου), καθώς και
• σαφή περιγραφή του γεγονότος εκείνου που καθιστά παράνομη ή καταχρηστική τη συμπεριφορά του διαχειριστή/αγοραστή πιστώσεων ή/και των εκπροσώπων τους έναντι του καταγγέλοντα
Το περιεχόμενο των καταγγελιών, για τις οποίες είναι αρμόδια να επιληφθεί η Γραμματεία ως εποπτικός φορέας, δυνάμει του θεσμικού πλαισίου (ν.5072/2023) θα πρέπει να αφορά στα εξής ζητήματα, που άπτονται των υποχρεώσεων των αγοραστών/διαχειριστών πιστώσεων:
1) στην υποχρέωση τους να ενεργούν καλόπιστα, δίκαια και επαγγελματικά στις σχέσεις τους με τους δανειολήπτες
2) στην υποχρέωση τους να παρέχουν στους δανειολήπτες πληροφορίες, που δεν είναι παραπλανητικές, ασαφείς ή ψευδείς
3) στην υποχρέωση τους να επικοινωνούν με τους δανειολήπτες με τρόπο που δεν συνιστά παρενόχληση, καταναγκασμό ή αθέμιτη επιρροή
4) στην υποχρέωση τους, κατά την οποία μετά από οποιαδήποτε μεταβίβαση των δικαιωμάτων πιστωτή στο πλαίσιο μιας σύμβασης πίστωσης ή της ίδιας της μη εξυπηρετούμενης σύμβασης πίστωσης, σε αγοραστή πιστώσεων, καθώς επίσης και όποτε ζητείται από τον δανειολήπτη, ο αγοραστής πιστώσεων ή, όταν έχει ορισθεί για την άσκηση δραστηριοτήτων διαχείρισης πιστώσεων, ο διαχειριστής πιστώσεων, αποστέλλει στον δανειολήπτη γνωστοποίηση που συντάσσεται σε γλώσσα σαφή και κατανοητή για το ευρύ κοινό, σε χαρτί ή σε άλλο σταθερό μέσο, στην οποία περιλαμβάνονται τουλάχιστον οι οριζόμενες στο νόμο πληροφορίες και στοιχεία (βλ. άρθρο 13 παρ. 4 ν. 5072/2023, και ιδίως στοιχεία και ημερομηνία μεταβίβασης, στοιχεία ταυτότητας και επικοινωνίας του αγοραστή πιστώσεων και του διορισθέντος διαχειριστή πιστώσεων, στοιχεία σχετικά με την άδεια λειτουργίας του διαχειριστή πιστώσεων, πληροφορίες σχετικά με τα αναλυτικά ποσά που οφείλει ο δανειολήπτης κατά τη στιγμή της γνωστοποίησης κλπ.)
5) στην υποχρέωση τους, κατά την οποία οι διαχειριστές πιστώσεων διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα προσωποποιημένης πληροφόρησης, μέσω του οποίου ο δανειολήπτης λαμβάνει άμεση ενημέρωση αναφορικά με την οφειλή του, η οποία περιλαμβάνει κατ’ ελάχιστον αναλυτική καταγραφή των ποσών που οφείλονται ανά κεφάλαιο, τόκους, προμήθειες, τυχόν άλλες χρεώσεις και ισχύον επιτόκιο, και την περιοδικότητα των δόσεων, το ύψος τους, την ημερομηνία πληρωμής κάθε δόσης, το τρέχον υπόλοιπο, καθώς και τον λογαριασμό εξυπηρέτησης της οφειλής
6) στην υποχρέωση τους, κατά την οποία το ηλεκτρονικό σύστημα τους θα πρέπει να επικαιροποιείται, τουλάχιστον κάθε πρώτη ημερολογιακή ημέρα εκάστου μηνός
Η ως άνω διαδικασία εφαρμόζεται στο πλαίσιο της εποπτικής αρμοδιότητας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που θεσπίσθηκε με το άρθρο 28 του ν. 5072/2023, επί των αγοραστών και των διαχειριστών πιστώσεων σε σχέση με τις πρακτικές που ακολουθούν έναντι των οφειλετών/δανειοληπτών τους και προκειμένου να ελέγχεται η εφαρμογή και τήρηση των υποχρεώσεων τους σε σχέση με τους δανειολήπτες-οφειλέτες τους, όπως προβλέπεται από το άρθρο 13 του ν.5072/2023.